Saturday, April 11, 2009

Jadilah Diri Sendiri

Jadilah diri sendiri. Kedengarannya jangkal sekali. Bolehkah kita menjadi diri orang lain? Tentulah tidak boleh. Kita tidak mungkin dapat menjadi diri M. Nasir, Saiful Apek atau Siti Nurhaliza. Kita hanya dapat menjadi diri kita sahaja.

Tetapi kenapa kita sering mendengar ada orang berkata "jadilah diri sendiri"? Dalam seminar ekonomi, bengkel penulisan kreatif, ceramah motivasi malah dalam khutbah agama kita selalu diingatkan agar jadi diri sendiri. Kita sebenarnya sedang menjadi diri siapa? Kita tidak menjadi diri sesiapa tetapi kita suka berlagak seperti diri orang lain.

Diri orang lain itu diri siapa? Diri orang yang kita rasakan lebih hebat daripada kita. Orang yang lebih hebat itu orang yang bagaimana? Orang yang lebih berjaya daripada kita. Misalnya, terdapat antara kita yang suka berlagak seperti orang kaya. Kerana kekaguman kita terhadap dia menyebabkan kita suka meniru gayanya.

Kita bukan hendak mempersoalkan gaya orang kaya. Kita hanya ingin mempersoalkan diri kita yang suka berlagak seperti orang kaya. Kita di sini bukan bermaksud semua orang tetapi "mereka" yang ada tabiat gemar berlagak kaya ini. Orang begini tidak sukar dikenali. Di mana-mana pun ada. Semua bangsa di dunia pasti ada orang sebegini. Dia rela tidak makan asalkan dapat beli pakaian mahal-mahal, kasut berjenama, dan kereta mewah. Makan minum mesti tempat ada kelas. Bergolok bergadai pun dia sanggup. Biar papa asalkan bergaya ialah peribahasa yang diciptakan khas untuk orang begini.

Selain berlagak jadi orang kaya, terdapat juga yang suka menjadi seperti doktor, guru, artis dan sebagainya. Mereka ini bukan berlagak seperti si Mamat Sewel atau si Minah tiga suku. Mereka ini berlagak ada kelas. Lagak mereka seperti betul. Percakapan, penampilan dan tingkah lakunya menarik dan meyakinkan. Ramai orang pernah tertipu oleh mereka.

Orang yang gemar menjadi diri orang lain sebenarnya ada sebabnya sendiri. Ada yang hanya untuk berlagak semata-mata tanpa tujuan lain. Akan tetapi ramai juga yang berniat tidak baik atau bertujuan menipu. Sesetengahnya bertujuan untuk memikat anak dara orang. Anak dara yang kurang didikan agama atau pendedahan sosial sering menjadi mangsa.

Sebenarnya orang yang suka "menjadi orang lain" ini sengaja menyusahkan diri sendiri. Sampai bila kita mampu menjadi orang kaya sekiranya pendapatan kita tidak seberapa. Lambat laun orang akan tahu juga. Oleh itu, jadilah diri sendiri. Bersyukurlah dengan apa yang kita miliki.

1 comment:

Desbil said...

Siapa pun diri kita jadi lah diri sendiri...lawa atau tak lawa kita tetap diri kita tak mungkin kita akan jadi orang lain di mata org yang melihat kita. Bersyukur apa yang ada pada kita perbaiki mana yang patut namun jangan jadi orang lain....yang kurang berada jangan berlagak kaya dsb byk lagi kalau nak komen ni:D

Setiap kita adalah unik dan ada keistimewaannya maka cari lah keistimewa tersebut dalam diri masing2...