Sunday, April 26, 2009

Cemburu Buta

Kalau ditanya antara ibu harimau beranak kecil dengan seorang perempuan kaki cembutu mana yang aku paling takut. Aku tanpa berfikir panjang akan berkata aku paling takut kepada perempuan kaki cemburu.

Ibu harimau beranak kecil berada di hutan belantara, peduli apa aku kerana aku bukan cari makan dengan meredah hutan. Mengembara di dalam hutan pun aku tidak berminat. Setakat mandi-manda sekali-sekala di air terjun hutan lipur Templer Park, Sungai Tekala, Hulu Langat mana ada harimau. Minat aku hanya melepak di kaki lima kota KL yang mustahil akan terserempak dengan ibu harimau beranak kecil.

Perempuan kaki cemburu terdapat di mana-mana - di pejabat kerajaan, opis swasta, pusat beli-belah, gedung jualan murah, kedai barang kemas, pasar pagi, pasar malam, IPTA, IPTS dan di merata-rata tempat. Silap-silap perempuan kaki cemburu ini "tersangkut" dengan kaki aku, haru-biru jadinya. Aku yang haru-biru bukan dia. Aku sangat takut dan gerun kepada perempuan jenis ini.

Aku panggil "perempuan kaki cemburu" kerana cemburunya luar biasa sehingga benda-benda kecil, remeh dan temeh dijadikan sebab untuk melayan cemburunya. Pandang perempuan lain di depannya, dia cemburu. Cakap telefon lama sikit dengan perempuan lain dia cemburu. Balik lewat dia cemburu. Makan luar sekali-sekala sama kawan perempuan sepejabat dia tahu dia cemburu. Malah senyum dengan model dalam iklan sabun di kaca tv pun dia cemburu. Alahai seksanya jadi pasangan perempuan kaki cemburu. Nasib baik kucing betina tidak sebesar orang, kalau tidak dia barangkali cemburu juga.

Kekadang cemburunya membuat kita hilang akal. Sudahlah dia sendiri seperti hilang akal kerana cemburunya yang buta itu, kita juga turut hilang akal. Masakan tidak hilang akal apabila dia memasang cemburu di setiap langkah dan penjuru. Ke mana sahaja kita pergi, cemburunya sentiasa ikut bagaikan bayang diri. Malah masuk tandas awam lama sikit pun dia boleh cemburu. Katanya di dalam tandas awam ada manusia dua alam sedang menunggu jantan macho. Alamak, mana pula dia tahu tandas awam lelaki ada penghuni manusia dua alam.

Kata orang, cemburu tanda sayang. Kalau tidak cemburu, maksudnya tidak sayang. Aku tahu itu. Semua lelaki pun tahu. Perasaan cemburu sama ada lelaki atau perempuan lahir daripada perasaan sayang. Perasaan sayang yang tidak mahu berkongsi kasih sayang dengan orang lain. Tetapi apabila cemburunya melampau, bukan tanda sayang lagi, tetapi tanda akan berkelahi. Manusia sanggup berkongsi apa-apa sahaja, tetapi liat sekali untuk berkongsi benda yang satu itu. Dalam Islam lelaki dibenarkan berkahwin lebih daripada seorang, tetapi tidak ramai isteri yang sanggup berkongsi suami. Madu itu manis tetapi bukan madu kasih.

Kekadang meluat juga dibuatnya apabila cemburu langsung tidak memilih bulu. Asal sahaja nampak bersama perempuan lain akan cemburu. Tidak peduli perempaun lain itu kawan, saudara, sahabat lama, atau siapa tidak penting. Yang penting layan cemburu dahulu baru siasat siapa dia. Alahai, teruknya perempuan kaki cemburu!

Oleh sebab meluat dengan isterinya yang kuat cemburu, seorang lelaki berkata kepada aku begini: "Kalau boleh buka, aku buka bagi dia simpan. Dia boleh bawa ke mana dia suka, tak perlu takut aku salah gunakan 'benda dia' tu!"

"Benda dia?"

"Ya! Dia kata selepas kahwin 'benda tu' milik dia seorang. Orang lain no way. Aku pemilik asal tak ada hak langsung!"

Aku tersenyum sinis. Nampaknya marah sangat member aku kepada isterinya. Aku tidak sokong dia seratus peratus. Aku juga langsung tidak bantah dia. Yang pasti dia dapat isteri jenis kaki cemburu buta.

Bagaimana nak kenal pasti perempuan kaki cemburu? Huh, ini jangan tanya aku kerana aku bukan pakar psikologi wanita. Hanya satu aku nak berpesan. Bercinta dahulu baru berkahwin. Awas, bercinta sahaja jangan berasmaradana. Dalam tempoh bercinta-cintan ini kita dapat menilai tahap cemburu pasangan kita. Cemburu tidak boleh dilihat daripada ciri luaran. Orang yang kelihatan matang kemungkinan cemburunya buta. Sebaliknya, orang yang kelihatan kurang matang, kemungkinan cemburunya rasional.

Orang laki macam mana? Orang laki pun cemburu dan ada yang lebih teruk daripada perempuan. namun aku tidak takut lelaki cemburu kerana aku tidak pernah kacau kekasih orang atau isteri orang. Cuma sedikit risau sekiranya ada isteri orang datang kacau aku. Kalau suami dia tahu, kebetulan jenis cemburu gila, ke hujung dunia aku terpaksa lari. Hah, hah, hah, setakat ini belum ada tanda-tanda akan ke hujung dunia.










3 comments:

Desbil said...

CEMBURU BUTA lebih bahaya dari CINTA BUTA.Orang yang cemburu buta tak ada keyakinan diri. Pasangan terseksa diri sendiri juga terseksa. Sama-sama merana.!

Pendapat tuan blogger?

arnab putih tanpa nama said...

Sama-sama merana

SIS said...

hahaha..seronok bab cemburu ni...