Wednesday, October 7, 2009

Umur Bukan Halangan

Oktober bulan Bahasa Kebangsaan. Adalah elok aku memulakan tulisan hari ini dengan peribahasa: Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Aku salah seorang yang berminat dan kagum dengan peribahasa Melayu. Melalui peribahasa kita dapat melihat betapa kreatif, sopan dan lembut cara orang Melayu dahulu berbahasa.

Siapa yang cipta peribahasa ini aku tak tahu dan aku tak ada keperluan untuk tahu. Akan tetapi aku kagum kerana peribahasa ini tetap relevan sehingga kini, umpama tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan.

Peribahasa hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih menggambarkan sifat manusia sejagat yang gemar memberi alasan apabila tidak mahu melakukan sesuatu. Akan tetapi, sanggup berusaha bermati-matian apabila berminat dengan sesuatu benda.

Sifat memberi alasan yang dipanggil "excusitis" oleh Dr. D.J. Schwartz ini merupakan "penyakit mental" yang dihidapi oleh hampir semua manusia sejagat. Penyakit inilah yang membawa kegagalan kepada manusia. Alasan manusia untuk gagal banyak, tetapi antara yang kerap diutarakan ialah umur. Misalnya, sering kita kedengaran rungutan begini: "Aku terlalu tua untuk melakukan kerja itu." Atau, "Aku terlalu muda untuk memimpin organisasi."

Mengikut Dr. Schwartz, tiada halangan umur untuk seseorang berjaya. Semua orang boleh berjaya dalam umur berapa sekalipun asalkan ada daya untuk menjayakannya. Umur tidak penting kerana yang penting ialah daya usaha. Ramai yang menjadi jutawan dalam usia 50-an. Tidak kurang yang berjaya memimpin organisasi besar seawal usia 20-an. Ada pasangan yang mendirikan rumah tangga pada usia emas. Mereka bahagia. Oleh itu, umur tidak harus dijadikan alasan untuk kita memulakan sesuatu yang baru.

Siapa yang ingin bercinta, tetapi usia sudah lanjut, atau perbezaan umurnya ketara, tidak usah malu-malu kerana cinta itu satu perasaan yang langsung tiada kaitan dengan umur. Jangan jadikan umur sebagai penghalang untuk kita menikmati kehidupan. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

5 comments:

al-lavendari said...

umur bukan halangan, tapi kudrat tak mengizinkan !

imHepPie said...

huhu...saspek tol sapa yg belajo tua2 neh...

annie said...
This comment has been removed by the author.
annie said...

salam, lama tak update blog, busy ke?

Prasert Chaipradit said...

Busy kerja sikit aje, busy body yang lebih!