Wednesday, October 21, 2009

Jangan Petik Bunga Sekuntum Itu

Suatu hari tatkala senja merah di ufuk Barat, aku melewati pameran taman bunga di Putrajaya. Aku terpesona melihat sekuntum mawar lalu mengusap-usap kelopaknya.

"Berapa harganya?" tanya aku.

Tuannya berkata kepadaku: "Jangan dipetik bunga sekuntum itu kerana ia akan layu di telapak tanganmu!"

10 comments:

Pok Li said...

Saya suka bau bunga ros

annie said...

Tuan bunga ni jual bunga, daun, batang sekali ngan pasu, bukan bunganya je, tulah dia cakap mcm tu..kot...

al-lavendari said...

kalau tak petik pun, bunga tu akhirnya akan layu juga sendirian. lebih baiklah dia layu di tapak tangan. kan ?

Prasert E.C. said...

annie: memang bunga tu dijual sekali pokok dan pasunya.

al-lavendari: secantik-cantik bunga, akhirnya layu juga walaupun tidak di tasik madu.

kakcikseroja said...

Sama pula yang nak kakcik taipkan dengan apa yang telah ditaip oleh AL...

SIS said...

setuju dgn al-lavendari...

ikan emas said...

jaman ni bunga yg layu lagi mahal loo...Agaknya sb bunga muda berduri tajam,??

tuu sb ramai lelaki muda kejo perempuan berusia.Haa

Prasert E.C. said...

Kalau buah kelapa, semakin tua semakin lemak ... santannya pekat!

sahromnasrudin said...

maksud tersirat : setiap kerja akan menjadi betul dan teraur apabila kita beri kepada orang yang sepatutnya / mengetahui bidangnya

Ponyet said...

Hidangan bersantan memang berlemak, tapi... cepat sgt expired.