Wednesday, October 22, 2008

Simpan Rahsia Cinta

Sekiranya aku dikurniakan seorang puteri, aku akan berpesan kepada dia begini: "Apabila hendak bercinta, carilah lelaki yang tahu simpan rahsia!"

Lelaki yang tahu menyimpan rahsia sangat penting kepada seorang gadis yang ingin belajar bercinta. Semua anak gadis tentulah tidak mahu percintaan dia diketahui umum. Maklumlah kebanyakan gadis pemalu kerana budaya kita mengajarkan begitu.

Setiap nafas sayang, setiap ungkapan kasih dan setiap perlakuan cinta adalah rahsia pasangan berkenaan. Orang lain, termasuk orang yang paling rapat tidak layak mengetahuinya. Rahsia cinta adalah rahsia termahal dan tidak boleh dijual beli. Sekiranya rahsia cinta terbongkar, apatah lagi CINTA MELANGKAUI BATASAN, maka si gadis akan menanggung malu yang tidak terhitung. Masyarakat akan mencemuhnya. Sahamnya akan merudum.

Oleh itu, setiap gadis yang ingin bercinta, pilihlah lelaki yang menghargai rahsia di sebalik cinta sebagaimana dia menghargai dirinya. kalau boleh cuba risik-risik terlebih dahulu. Kalau lelaki jenis mulut murai batu, larilah jauh-jauh kerana dia akan memalukan pasangan kemudian hari. Lelaki jenis mulut tempayan juga sangat berbahaya. segala selok-belok percintaan pasti diceritakan kepada semua kawannya.

Aku sendiri ada ramai lelaki jenis begini. Dia keluar dengan siapa, makan dengan siapa dan tidur dengan siapa semuanya diceritakannya. Perkara begini dianggap remeh oleh kebanyakan lelaki, tetapi tidak bagi wanita. Oleh hal demikian, berhati-hati memilih lelaki untuk bermain cinta kerana tersilap pilihan malu dibuatkan.

Seandainya aku dikurniakan seorang putera, aku akan katakan kepada dia begini:"Apabila bercinta, simpan rahsia cinta kalian berdua selama-lamanya!"

Lelaki ada satu tabiat yang aku paling benci walaupun aku juga lelaki, iaitu suka bongkar rahsia cintanya kepada kawan-kawan. Aku tak suka benar orang tak menghargai rahsia cinta. Bukan semua perkara yang berkaitan cinta boleh dihebohkan kepada kawan-kawan. Ada perkara tertentu yang menjadi rahsia kalian berdua sahaja.

Sesetengah lelaki begitu berbangga apabila berjaya memikat hati si gadis idaman ramai jejaka. Kerana kebanggaan tersebut dia menjaja kisah cintanya kepada orang lain. Bagi dia segala perlakuan cinta tiada rahsia. Oleh itu, apa-apa sahaja yang dilakukan atas dasar cinta akan dibisik ke telinga sahabat-sahabatnya. bisikan tersebut tersebar perlahan-lahan sehinggalah akhirnya rahsia menjadi bukan rahsia lagi. Siapa yang malu? Si gadis dan keluarganya yang akan menanggung malu.

Aku namakan lelaki begini sebagai bodoh dan tidak bertanggungjawab. Dia bodoh kerana tidak dapat membezakan yang mana rahsia dan yang mana bukan rahsia. Dan dia tidak bertanggungjawab kerana mendedahkan rahsia mereka berdua kepada orang lain. Inilah kelemahan utama lelaki apabila bercinta. Gemar mengkhabarkan perkara yang mungkin memalukan orang yang dicintainya kepada umum.

Bagaimana sekiranya cinta tersebut CINTA TERLANJUR? Di mana si gadis hendak simpan muka? Bagaimana dengan harga dirinya? Oleh itu, lelaki harus bijak dan matang dalam soal ini. Sekiranya cinta tersebut berakhir dengan pernikahan, okeylah. Tetapi bagaimana kalau cinta tersebut cuma sekerat jalan? Sebagai lelaki perasaan bertanggungjawan dan menghargai pasangan kekasih mesti diutamakan.

Bagi wanita cinta merupakan rahsia pasangan bercinta, tetapi bagi lelaki tiada rahsia dalam cinta. Oleh itu, wanita tidak suka mendedahkan percintaannya. Sementara lelaki pula suka mendedahkan percintaan kerana itu adalah satu kebanggaan. Cinta tidak mungkin dapat disembunyikan selama-lamanya. Malah lelaki dan wanita begitu bangga apabila bercinta dengan pasangan idaman hati. Tetapi dalam percintaan ada perkara tertentu yang menjadi rahsia dan tidak boleh didedahkan sama sekali. Namun, ramai lelaki yang memandang remeh hal ini.

Lelaki harus menghormati orang yang dicintainya dengan tidak membuka rahsia cinta antara mereka berdua biarpun cinta tersebut ditakdirkan gugur sebelum matang!

5 comments:

Atiey MN said...

prempuan pun kdg2 ade yg begitu..
papepun, pilihlah yg terbaik

Prasert Chaipradit said...

Laki mahupun perempuan kadang-kadang 2x5 juga.

Unknown said...

time kasih, kunjungi blog sya

cinta said...

Satu post yg bagus. Tapi kan macam mane lak kalau kes cinta yang terlarang (sembunyi2)? Rasanya lelak tu akan cite gak ke pada member2 dia? ada sebarang komen?

Prasert Chaipradit said...

sesetengah lelaki sama ada cinta terlarang atau cinta direstui, dia rasa bangga apabila dapat cerita kepada kawan-kawan; nak tunjuk hebat.