Friday, October 3, 2008

Raya Sakan

Aku ketawa sampai sakit urat perut mendengar celoteh seorang kawan sewaktu menghadiri majlis rumah terbukanya di Ampang. Ramai kawan-kawannya datang. Majlis meriah sekali. Bukan hendak pergi makan, tetapi yang utama menziarahi kawan lama untuk mengeratkan silaturahim. Ini merupakan rumah terbuka yang ke lima aku setakat ini. Banyak lagi yang lain. Ketat seluar sekiranya dilayan semua hidangan.

Ada apa sangat dengan makan. Aku bukan jenis tamak makan. Malah orang lain juga aku lihat begitu berhati-hati dengan makanan. Maklumlah masalah obesiti kini serang menyerang rakyat Malaysia. Makanan berminyak kurang disentuh. Orang lelaki ada yang makan lebih, tetapi yang wanita sangat teliti. Dua tiga suap makanan dan segelas air kosong, kira sudah okey. Mereka takut bentuk badan 'biola' mereka bertukar menjadi deram. Kecantikan tubuh mesti dijaga kerana itu salah satunya penambat hati suami. Wanita memang pandai ambil hati lelaki. Kekadang tersalah ambil hati - diambilnya hati suami orang, maka berlinangan air mata si isterinya.

Madu itu manis. Sebab itulah lelaki mahupun wanita suka madu. Maksud aku madu lebah. Bagi madu yang bermaksud "kongsi suami" entahlah manis atau tidak kerana aku pun belum merasainya. Tetapi itulah kemuliaan hati wanita. Mereka sanggup berkongsi kasih suami dengan wanita lain. Malah wanita amat berbangga apabila dikatakan merampas suami orang.

"Syokkah merampas suami orang?" soal seorang kawan.

"Kalau tak syok, takkan ada wanita yang sanggup berperang di khalayak ramai dengan si isteri kekasihnya!" sahut yang lain.

Aku tersenyum. Soal cinta dan nafsu ini membuatkan orang hilang pertimbangan. Sebab itulah kata Sigmund Freud, pakar psikoanalisis, tingkah laku manusia kebanyakannya didorong oleh perlakuan seks.

"Kalau nafsu seks tak ada, jangan kata artis jelita, bidadari syurga pun tiada gunanya!"

"Tapi kalau iman tak ada, jangan kata orang, binatang pun dicabulnya!"

Inilah yang membuatkan aku ketawa. Aku teringat budak Pantai Timur yang ditangkap kerana mencabul kambing betina. Manakala seorang gadis di Eropah pula bersetubuh dengan anjing. Nafsu seks manusia teramat berbahaya. Kerana dorongan nafsu jenis ini, manusia rela melakukan perkara yang sukar ditangkap waras akal.

Setakat rampas suami orang, isteri orang atau tunang orang kira perkara biasa dalam masyarakat moden yang akal fikiran selalu dibelakangkan. Banyak lagi perkara lain yang pelik-pelik dan di luar pemikiran manusia sedang dan akan berlaku. Masyarakat kita sebenarnya 'sedang sakit', sama ada lelaki, wanita, tua atau muda. Hanya orang sakit sahaja yang tidak menghargai akal fikiran.

2 comments:

blogkelate said...

ambo suko dengar ayat ni

"Tapi kalau iman tak ada, jangan kata orang, binatang pun dicabulnya!"

roshaizul said...

selamat hari raya bro. terima kasih kerana sudi melawat blog aku. apa kata kita link?