Tuesday, November 25, 2008

Masa Bukan Emas

Masa sangat penting kepada kehidupan manusia. Sejak zaman berzaman masa memainkan peranan yang penting dalam kehidupan umat manusia. Sejak dahulu lagi manusia hendak pergi ke mana-mana mesti melihat masa terlebih dahulu. Masa menjadi penentu perjalanan manusia. Manusia hendak mendirikan rumah pun mesti memilih masa. Manusia hendak mencari jodoh juga bergantung kepada masa. Malah masa menjadi pembukti kesetiaan manusia kepada janji. Sering kita dengar, biarlah masa yang membuktikan kesetiaanku. Boleh kata setiap tingkah-laku dan gerak-geri manusia ada kaitan dengan masa. Hubungan manusia dengan Tuhannya juga berdasarkan masa. Betapa pentingnya masa kepada pembinaan tamadun manusia sehingga terlahirnya ungkapan masa itu emas.

Mahalnya masa, sehingga diibaratkan emas. Walau bagaimanapun manusia mesti bijak menyesuaikan diri dengan masa. Mendahului masa boleh mengundang masalah. Membiarkan didahului masa juga boleh menimbulkan musibah. Pendek kata kita mesti pandai mengatur masa. Jangan mendahului masa dan jangan ditinggalkan masa.

Kata pujangga mendahului masa lebih baik daripada ketinggalan masa. Dalam sesetengah perkara memang betul, tetapi bukan semuanya. Kita mesti menepati masa, tidak cepat dan tidak lambat barulah tidak mendatangkan masalah.

Sesetengah orang suka pergi ke mana-mana lebih cepat dari masa yang ditetapkan. Kalau pergi ke lapangan terbang mendahului masa ada baiknya kerana pilot tidak akan menunggu kita. Jadual penerbangan tidak boleh diubah atau dilewatkan semata-mata kerana kita. Kita siapa sehingga terpaksa dilewatkan Boeing 747 yang telah dipenuhi penumbang sejak setengah jam yang lalu. Itu tidak masuk akal, malah mustahil sekali. Lain pula ceritanya kalau kita pergi ambil pasport atau MyKad mendahului masa yang ditetapkan. Tarikh yang diberikan kepada kita 12 Disember 2008, tetapi kita pergi 11 Disember 2008, jawabnya balik tangan kosong kerana benda itu belum siap. Begitu juga dengan pergi mengundi. Pusat mengundi dibuka pukul 8.00 pagi, tetapi kerana semangat yang berkobar-kobar, sejak jam 6.00 pagi kita sudah tersepuk di balai raya menunggu giliran semak nama walaupun pegawai pilihan raya belum tiba. Buang masa jadinya. Lebih baik kalau kita menunggu di kedai kopi Pak Dollah, sembang-sembang pasal calon atau kutuk pihak lawan ada juga manfaatnya.

Orang bercinta juga mesti menepati masa. Mendahului masa bermakna menanggung seksa yang lama. Bayangkan janji jumpa di Pawagam jam 5.00 petang, tetapi jam 3.00 petang kita telah tiba. Maklumlah alang-alang bercinta biarlah tidak dituduh derhaka kepada masa. Kalau si dia juga datang mendahului masa seperti kita okeylah. Kita tidak perlu menuggu sambil berangan-angan dan tersenyum-sentum seorang diri. Bagaimana kalau si dia datang tepat jam 5.00 atau lebih lewat? Maka dua jam kita terpaksa menanggung seksa. Penantian adalah satu penyeksaan.

Bagaimana pula sekiranya dia terlewat 2 jam kerana kesesakan lalu lintas? Maklumlah KL sesak tidak memilih masa dan hari. Bukankah 4 jam kita kena menanti dalam penyeksaan? Silap-silap kena jenis mudah merajuk, melenting-melentang terus belah. Janji tinggal janji. Esok hilang marah telefon lagi, buat temujanji baru. Si dia pula merajuk menuduh kita tidak timbang rasa kerana dia tiba ke pawagam semalam tetapi kita telah ghaib entah ke mana. Sebab itulah menepati masa adalah paling sesuai dipraktikkan.

Dalam soal beribadat kita tidak boleh menangguhkan masa kerana usia tidak menunggu kita. Kematian mungkin esok atau lusa. Orang yang beriman sentiasa mengingati kematiannya seolah-olah kematian bakal tiba bila-bila masa sahaja. Tiada siapa dapat meneka bila dia akan menghembuskan nafas terakhir - muda, atau tua. Oleh itu, melengahkan masa untuk beribadat amat merugikan kita.

Orang yang mendahului masa tidak berapa ramai berbanding dengan orang yang didahului oleh masa. Mesin perakan masa digunakan di pejabat untuk mengatasi masalah masa mendahului orang. Hairan juga mengapa orang gemar sangat melewati masa. Setiap kali kita pergi majlis jamuan malam di hotel sama ada majlis persandingan, jamuan tahunan syarikat korporat, atau majlis hari jadi tokok tertentu, jarang ada tetamu datang tepat pada masa sebagaimana dijadualkan. Hotel 5 bintang sekalipun masalah tetamu datang lewat mesti ada. Pendek kata jamuan tidak pernah dapat dimulakan mengikut jadual.

Bagaimana jamuan hendak dimulakan kalau masih banyak meja yang kosong. Dalam kad jemputan majlis bermula 7.00 malam tetapi kekadang pukul 9.00 malam barulah hidangan pertama diangkat keluar. Kesian tetamu yang datang awal. Kalau sudah lapik perut sedikit dengan roti canai, pukul 9.00 tidak jadi hal. Bagaimana dengan tetamu yang datang dengan perut kosong? Kebetulan jam 3.00 petang juga terlupa minum petang. Tengah hari tadi makan sedikit sahaja kerana kurang selera. Sekarang pukul 8.00 malam hidangan belum nampak bayang. Tuan majlis asyik minta bersabar. Tunggu meja penuh dulu. Tambah-tambah meja yang kosong itu meja VIP. Tuan majlis serba salah kerana terlewat. Kita pula serba marah kerana lapar. Kacang goreng sudah tiga mangkuk lahap, air kosong tiga gelas diteguk, tetapi perut masih berkeroncong. Hendak minta tambah kacang goreng acapkali bukan dia. Malu juga. Tahan sahajalah. Dalam hari merungut marah kepada tetamu yang lewat dan meluat dengan tuan majlis yang masih menunggu. Kalau ikutkan hati hendak menjaerit: "Aku laparlah!"

Marah dan meluat akan bertambah apabila tetamu yang lewat itu masuk ke dewan dengan tersengih-sengih, berjalan lambat-lambat. Datang lima orang hendak duduk satu meja. Lima kerusi ada tetapi dua meja. Untuk menambahkan susah orang, minta jasa baik tuan majlis susun semula tempat duduk kerana mereka berlima tidak boleh duduk terpisah. Sudahlah lewat, sekarang menyusahkan orang pula.

Setelah makanan dihidangkan, ada lagi tabiat manusia yang tidak habis-habis menyusahkan orang lain. Orang lain tengah makan dengan senyap dan tenang, dia orang membebel tentang makanan tidak sedap. Hotel 5 bintang konon, kedai tepi jalan lagi sedap, langsung tidak ada kelas, tukang masak tak reti buat, sayur tak segar, ikan busuk dan 1001 jenis rungutan. Bagaimana kita hendak bersabar apabila berjumpa dengan manusia begini?

Kesimpulannya, menepati masa adalah falsafah kehidupan yang paling sesuai. Mendahuli masa atau didahului masa kedua-duanya menimbulkan masalah. Masa bukan emas kerana orang boleh menunggu emas dengan sabar tetapi orang tidak sabar menunggu masa. Ramai yang suka membuang masa tetapi belum ada orang membuang emas!

1 comment:

Pok Li said...

Masa juga adalah nyawa. Tidak menghargai masa ibarat kita mensia-siakan kehidupan di alam yang fana ini.