Wednesday, November 12, 2008

Mimpi

Jam 2.30 pagi. Jiran sudah berdengkur. Pedulikan. Aku tak kisah. Aku pun sudah berdengkur, tapi diulit mimpi ngeri. Seorang pencinta wanita ditinggalkan kekasih. Aku bilang mimpi ngeri. Cinta maha agung. Masakan ditinggalkan kekasih. Siapa gerangan jantan malang itu. Akulah. Akulah orangnya dalam mimpi itu.

Telefon rumah berdering. Aku terkejut lantas bangun. Mimpi mati. gagang telefon diangkat. Cis, silap nombor lagi. Malam-malam buta begini, ketika dibuai mimpi-mimpi, manusia yang entah siapa itu membuat kacau. Dia membangunkan aku tanpa kerelaan. Penceroboh malam. Malam yang dingin lagi sepi.

Sepinya hidup sebagai orang bujang.

Lelaki jenis apa kamu? Wanita jadikan kekasih simpanan. Sekadar kekasih simpanan. Istilah baru ciptaan sendiri. pemain simpanan, pemain bola sepak, sering kedengaran. Aku juga pemain simpanan. Pemain cinta simpanan. Durjana betul. Ketika pemain utama belum tiba, belum muncul, akulah pemain utama. Larianku ke segenap penjuru. Kejar bola, lari bola, gendong bola dan peluk bola. Gawangnya sentiasa terbuka. Aku rembat bola ke dalam gawang. Tendangan tepat. Penonton berikan tepukan gemuruh? Tidak sama sekali. Stadium tiada penonton. Hanya aku dan dia. Kami berdua. Itu kisah kelmarin. Kisah yang tak mungkin berulang kembali. Aku reda.

"Malam ini dingin, bulan ungu di dada langit. Indahnya, Jane!"

"Ah, bulan itu kan biru, Mas!"

"Masakan bulan berwarna biru?"

"Habis bulan berwarna ungu? Bulan madu apa warnanya? Merah kan?"

"Engkau nakal lagi, Mas!"

Aku pencinta simpanan. Pencinta utama muncul tatkala aku di puncak cinta. "Turun!" Halau sahaja aku dari puncak cinta itu seandainya kau mahu. Aku rela pergi. Pemain utama telah datang. Dia lebih handal dan hebat. Aku? Kehandalan dan kehebatan aku sudah berakhir. Sebelum pergi, boleh aku bertanya: Kenapakah aku dijadikan pencinta simpanan? Apakah kekuranganku?

Diam. Kenapa diam? Durjana. Berani engkau permainkan aku. Lelaki yang kau bilang cintai sepenuh hati. Pura-pura. Omong kosong. Aduhai, kasihku. Pejamkan matamu dan imbau kembali kisah lama antara kita. Siapa paksa aku membenihkan cinta untukmu? Engkaulah penggoda yang mencurahkan madu ke mulutku lalu menuduh aku perampas madumu. katakanlah apa sahaja yang terlintas di kotak fikir. Aku tetap aku. Pencinta simpanan yang dipaksa jadi penonton tatkala pencinta utama menjelma diri.

"Pesan pada ombak. Aku pencinta wanita yang satu!"

"Pesan pada camar. Aku kekasihmu yang akhir!"

"Pesan pada pelaut. Kesetiaanku tak teruji."

"Pesan pada pelaut. Janjiku abadi."

Kelmarin yang dilupakan. Semalam yang hilang. Kananku telah dikirikan. Kiriku hilang. Siangku kelam. Malamku pekat. Suara-suara anjing liar bersetubuh bersipongang. Sekujur tubuh menjerangkung di sisi susuk yang menelentang di pesisir longkang. Itulah sepasang kekasih yang setia, sehidup semati. Aku tak peduli!

Mimpi ngeri itu kembali lagi untuk kali kedua.

Dia kesepian seorang diri di kamar. Dari celah jendela matanya melontar pandang ke rumah jiran. Itulah rumah pengantin baru. Lampu di bilik pengantin masih terang. Mungkin pengantin baru sedang bergurau senda sambil bercumbu-cumbuan. Dia tertunduk dan memejamkan matanya seketika. Air matanya menitis. Pengantin itu seharusnya dia. ttapi apakan daya dia cuma pencinta simpanan yang dijadikan batu loncatan sebelum penjelmaan pencinta impian. Dia sekadar alat mainan cinta sang wanita.

Dengan pantas dia membingkas bangun. Pisau belati yang tersisip di dinding dicapainya lalu digenggamnya erat-erat. Dia meluru ke luar kamar dan menuju ke rumah pengantin baru. Pintu diketuk dengan keras. Pintu dibuka. Seorang wanita muncul dalam baju tidur yang nipis.

"Pengkhianat!" Dengan marah dia menikan ke arah wanita di depannya. Pisau belati menusuk tepat ke celah payudara wanita itu. Darah memercik ke muka sang pencinta simpanan. Kedengaran satu jeritan, kemudian terhenti lalu disusuli dengan ketawa.

"Kenapa engkau ketawa setelah pisau belati terbenam ke dadamu?" tanya pencinta simpanan.

"Inilah tanda cinta abadi!" kata wanita. "Bukankah dari dulu aku sudah berkata, cintaku hanya padamu seorang!"

"Aku seorang? Lelaki di atas ranjang itu?"

"Engkaulah kasihku di atas ranjang cinta kita."

Dia menjenguk muka ke dalam bilik. Dia tersentak. Dirinya berbaring kelesuan di atas ranjang.

"Siapakah lelaki sial yang berbaring di sini. wajahnya tak tumpah wajah aku?"

"Aduh, engkaulah itu buah hatiku, sayang!" pisau belati masih melekat di dada. "Bukankah ini malam pertama yang baru kita raikan dengan penuh makna. Kesakitan itu adalah lambang cintaku padamu, sayang. Aduhhh, betapa sakitnya kesan tikamanmu. Betapa bisanya pisau belati yang engkau gunakan untuk membunuh aku. Beginikah balasan yang engkau berikan terhadap kesetiaanku?"

Tidakkkk!

Aku membingkas bangun. Mimpi itu datang lagi.

Orang bujang selalu diganggu mimpi ngeri. Dan pada malam-malam dingin begini, rindu mengusik jiwa, tetapi entah kepada siapa aku merindu!










No comments: