Wednesday, November 19, 2008

Detik-Detik Yang Menyakitkan

Bercerai jalan terbaik sekiranya tidak dapat mengecapi kebahagiaan berumah tangga. Setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga menginginkan kebahagiaan hidup, tetapi bukan semua yang dapat mengecapinya. Malah banyak pasangan yang dilanda kesengsaraan. Hari-hari bertengkar dan berendam air mata. Akhirnya masing-masing memilih jalan kehidupan sendiri.

Untuk menyatukan dua jiwa dalam sebuah kehidupan bahagia yang dipanggil rumah tangga bukan mudah. Waktu bercinta semuanya indah. Janji semuanya manis. Kalau janji tersebut ditunaikan kesemuanya, pendek umur kerana diserang penyakit kencing manis. Tetapi mujurlah manusia bukan semua berpegang pada janji. Banyak janji manis dilupakan begitu sahaja. Janji orang sedang dilamun cinta tak boleh dipegang sangat kerana banyak yang hampa daripada yang berisi. Kalau ibarat padi, banyak yang dibuang daripada yang boleh diproses jadi beras. Oleh sebab janji yang tak tertunai inilah maka rumah tangga yang dibina bakal berantakan.

"Dulu, abang janji nak beli banglo, tapi sampai sekarang dah lima tahun masih tinggal rumah pangsa!" Mungkin begitu si isteri menuntut janjinya. Atau: "Abang kata nak berbulan madu di Itali, kenapa tukar ke Cameron Highlands pulak?"

Itu janji masa bercinta. Jangan kata beli banglo di lereng bukit atau berbulan madu di Itali, bulan di langit pun sanggup dipetikkan. Sekarang sudah berkahwin. Semuanya berubah. Madu telah dikecapi. Janji pun menjadi hilang manisnya.
Selalunya perkara yang tidak pernah dijanjikan pula yang "ditunaikan". Contohnya, bertengkar, bermasam muka, berleter, dan bermacam-macam ber- lagi. Dan perkara yang tak pernah ada mana-mana pasangan di dunia "menjanjikan" kepada pasangannya, tetapi "ditunaikan" ialah membawa masuk "orang ketiga" yang bukan darah daging ke dalam rumah tangga.

"Orang ketiga" - lelaki mahupun perempuan - apabila muncul, pasti membawa masalah. Orang ketiga ibarat dedalu apabila hinggap di pokok, pokok tersebut akan mati kerana semua zat makanan dihisap oleh dedalu tersebut. Tidak kira keluarga bangsawan, pembesar negara, tokoh agama, jutawan, usahawan, seniman, artis, orang besar atau orang kecil apabila didatangi orang ketiga maka merudumlah kebahagiaan keluarga berkenaan. Kuasa orang ketiga memang hebat. Peranannya memecah-belahkan rumah tangga orang diiktiraf di peringkat antarabangsa walaupun belum tercatat dalam World Book of Records.

Barangkali pada masa akan datang kerajaan Sweden akan mewujudkan Hadiah Nobel Khas untuk bahagian "pemusnah" perkahwinan. Atau mungkin kerajaan Thailand ada inisiatif memberikan hadiah Sea Write Awards kepada pelaku yang cemerlang. Pelaku yang menjahanamkan keluarga Putera Charles - Lady Diana patut menjadi penerima hadiah yang sulung walaupun terdapat ratusan atau ribuan pelaku cemerlang yang tercatat dalam sejarah tamadun manusia.

Di Malaysia, dunia artis tidak pernah sepi daripada isu orang ketiga. Keluarga Tan Sri dan keluarga Datuk juga tidak kurang hebatnya. Kerana takut malu banyak yang mengambil jalan berdiam diri atau diselesaikan denga senyap-senyap tanpa sidang akhbar. Kes orang ketiga yang pernah mendapat liputan meluas di akhbar suatu ketika dahulu ialah kes puteri Sultan Selangor dengan Pembesar Negeri Selangor.

Orang ketiga ini sebenarnya tidak datang sendiri. Dia tidak muncul dengan tiba-tiba dan menyelinap masuk ke dalam rumah tangga orang lain. Orang ketiga bukan tikus. Orang ketiga orang yang ada kelas. Kalau tidak diberikan harapan dan ditaburkan janji-janji oleh orang "pertama" atau "kedua" dia tak akan masuk. Sebenarnya orang "pertama" atau orang "kedua" yang mengundang orang ketiga. Mungkin pada mulanya cuma main-main untuk menghiburkan hati atau sekadar mencari kelainan daripada apa yang ada di rumah. Tetapi perbuatan main-main ini apabila berulang kali akan menjadi serius. Malah menyebabkan terjadinya ketagihan. Ketagihan terhadap orang ketiga - lelaki mahupun perempuan - sering menjadi perangkap yang akan menjerat mangsanya dengan kejam.

Selagi kehadiran orang ketiga menjadi rahsia, segalanya kelihatan okey. Tetapi mana ada rahsia yang betul-betul rahsia di dunia ini. Sudut yang dikatakan paling rahsia bagi setiap manusia masih dibongkar dan dipertontonkan kepada umum. Akta Rahsia Rasmi pun tak berkuasa menjaganya. Apatah lagi orang ketiga yang bukan tergolong dalam kategori "paling rahsia" buat manusia moden. Malah ada orang, terutama lelaki yang berbangga apabila dapat mempertontonkan orang ketiga kepada kawan-kawan.

Rahsia orang ketiga yang Muslim mudah terbongkar dengan adanya kumpulan prihatin yang sentiasa mengetuk pintu hotel atau pintu rumah orang tengah-tengah malam buta dan minta tengok surat nikah. Kumpulan prihatin ini walaupun sesetengah pihak menggelar "penyibuk" tetapi keprihatinan mereka telah banyak membantu. Sekurang-kurangnya mereka dapat mempercepatkan proses perceraian bagi suami iteri yang masih was-was dengan kesetiaan pasangan masing-masing.

Kesimpulannya, kehadiran orang ketiga yang membawa petaka kepada rumah tangga, bukan kerana orang lain tetapi kerana diri sendiri yang mengundangnya. Kalau hendak marah, marahlah diri sendiri. Kalau hendak pukul, pukullah diri sendiri.

Kehadiran orang ketiga memang menyakitkan. Lebih sakit daripada segala yang sakit. Sakit bersalin tidak sesakit apabila balik ke rumah terlihat orang ketiga sedang bercumbu dengan suami di atas katil yang pernah menjadi katil pengantin baru. Sakit bersunat tanpa ubat bius tidak sesakit terserempak isteri tersayang sedang berasmara dengan jantan lain di bilik hotel. Sakitnya sehingga mengalirkan air mata dan tersedu-sedan. Sakit biasa sekadar sakit, tetapi sakit yang berpunca daripada orang ketiga mengundang malu dan menjejaskan harga diri dan kasih sayang.

Oleh itu, ramai yang tak tahan dengan sakit yang maha sakit ini mengamuk bagai orang hilang waras. Pinggan mangkuk terbang. TV dan radio ditendang. Pekik jerit berkumandang malam buta sehingga membangunkan rakan tetangga. Ada yang melampaui batasan menerawang parang dan pedang sehingga mengecutkan telur jiran-jiran. Malah ada yang bergegas ke mahkamah minta diceraikan atau untuk melafazkan cerai.

Apabila perang berlanjutan, maka ibu bapa terpaksa campur tangan. Pelbagai nasihat, termasuk membangkitkan soal anak-anak yang masih kecil sebagai umpan pertimbangan akal. Kasih terhadap anak-anak sering berjaya menunda perceraian tetapi untuk sekali dua sahaja. Kalau peristiwa orang ketiga berulang lagi, anak-anak pun tidak berkuasa menyekat kemahuan ibu bapa.

Keberantakan rumah tangga bukan sahaja berpunca daripada orang ketiga. Banyak perkara lain yang menjadi punca perceraian. Kalau hendak disenaraikan kesemuanya tak larat nak tulis. Penyebab kepada perceraian lebih banyak daripada penyebab kepada perkahwinan. Perkara remeh-temeh, misalnya soal pergi shopping, soal memilih rancangan TV kegemaran, masakan terlebih garam, pakaian gosok tak sempurna, selera seks berbeza hari dan waktu dan sebagainya boleh menjadi punca pertengkaran suami isteri. Pertengkaran membunuh kebahagiaan.

Kebahagiaan yang hilang memberi kesan kepada emosi. Emosi yang kacau menjejaskan prestasi kerja. Pendek kata semuanya bersangkutan bagai rantai. Kerana rumah tangga yang tidak bahagia menyebabkan keseluruhan hidup menjadi tidak bahagia. Duduk, tidur, bangun, berdiri, berjalan, bersendirian atau beramai semuanya tidak bahagia. Orang lain ketawa, kita bermasam muka. Orang lain santai, kita nafas tersekat-sekat dan mengeluh tidak keruan. Dalam keadaan begini, berhati-hati kerana orang ketiga mudah menyelinap masuk dan menambahkan porak-peranda yang sedia ada.

Dan sekiranya betul-betul tiada jalan penyelesaian, bercerai adalah jalan terbaik. Bercerai merupakan detik-detik yang sukar dan amat menyakitkan dalam kehidupan berumah tangga, tetapi lebih baik daripada sakit berpanjangan. Kesengsaraan sekali biarpun begitu hebat lebih baik daripada kesengsaraan yang berterusan tanpa noktah.

Langit tak akan mendung selama-lamanya. Selepas mendung, muncullah jalur cahaya. Aku sendiri pernah mengalami detik-detik yang sukar dan menyakitkan begini. Sebab itu, kini aku memilih untuk hidup berseorangan - aku bebas menganyam mimpi-mimpi!




7 comments:

cinta said...

Pengalaman turut mendewasakan seseorang. Jangan pernah putus asa tuk mencari kebahagian.

nohas said...

"psychological impact is very much greater than physical impact".. time heals everything..

Prasert Chaipradit said...

Pengalaman mengajar kita erti kehidupan. Pengalaman juga menjadikan seseorang berhati-hati untuk menghadapi kehidupan.

Anonymous said...

Bermain dengan perasaan lebih-lebih lagi melibatkan dua perasaan yang ada tindakbalas umpama bermain api berhampiran dengan tong berisi petrol...

yg sedihnya bila tak sengaja terbakar petrol semua kawasan sekitar turut terkena kesan dan bahangnya....

Pok Li said...

Sering terjadi orang ketiga hadir dalam keadaan tidak sengaja. Apa pun pastikan kita menjadi orang ketiga

Anonymous said...

Setiap apa yang berlaku, perceraian bukanlah satu jawapan. Kebahagiaan rumah tangga tidak terletak pada dua watak sahaja, suami dan isteri.

Tetapi kebahagiaan tersebut berkait rapat dengan hubungan kita kepada Allah.

Sekiranya, sebelum ini kita terlalu menjaga hubungan dengan manusia [hablumminannas].

Sekarang sudah tiba masanya kita ‘memperbaiki’ hubungan kita dengan Allah [hablumminallah].

Setiap perkara yang terjadi adalah ujian daripada Allah. Dan pastinya ujian itu, terselit kasih sayang Allah kepada hamba-hambanya.

Unknown said...

penceraian yang paling allah benci, dan nanti yang menjadi mangsa keadaan anak-anak yang masih tidak memahami.