Monday, December 15, 2008

Siapa Dia Sebelum Daku

Jodoh di tangan Tuhan. Semua orang pun tahu. Tetapi jodoh tidak akan datang menggolek. Jodoh mesti diusahakan. Kata pepatah Tuhan tidak akan mengubah nasib orang yang duduk berpeluk tangan. Oleh demikian, cari pasangan terlebih dahulu barulah membiarkan Tuhan menentukan jodohnya. Kalau ada jodoh, maka kahwinlah. Kalau tak ada jodoh, carilah yang lain. Kumbang bukan seekor dan bunga bukan sekuntum.

Pasangan mestilah sesuai kerana kalau tidak sesuai perkahwinan tidak kekal lama. Jangan kata pasangan manusia, pasangan lembu yang akan dipasangkan untuk membajak sawah pun mesti sesuai. Kedua-dua ekor mesti serasi dan tahu tugas masing-masing. Sekurang-kurangnya lembu berkenaan mesti faham bahasa lembu, "sok ... sok, cih...cih!" Sekiranya salah seekornya tidak tahu membajak, kira masih boleh dilakukan kerana boleh dipimpin oleh yang seekor lagi. Tetapi kalau kedua-duanya langsung tidak reti, lupakan sahaja pasal niat hendak membajak sawah kerana semuanya sia-sia.

Orang pun sama. Kalau hendak mendirikan rumah tangga, mesti tahu tugasan dan tanggungjawab terlebih dahulu. Suami mesti tahu tugas dan tanggungjawab sebagai suami dan isteri mesti tahu tugas dan tanggungjawab seorang isteri. Selepas dikurniakan cahaya mat, kedua-duanya mesti tahu tugas dan tanggungjawab seorang bapa dan seorang ibu. Setelah itu barulah mencari jodoh. Orang tua-tua ada berpesan, mencari jodoh tidak boleh sembarangan. Jodoh jenis tangkap muat atau jenis terserempak di pintu Pasar Budaya, di laman KLCC atau di kaki lima Kota Raya tak boleh pakai. Jodoh jenis berkenalan melalui internet, bercinta-cintan dalam talian, bertukar-tukar foto di skrin komputer dan sebulan dua kemudian berjanji untuk sehidup semati jangan diamalkan. Rumah tangga bahagia tidak semudah melafazakan "I love you, you love me!" Love mi maggi bolehlah diwenang-wenangkan, tetapi "love" yang bermaksud cinta kepada calon suami atau isteri tidak boleh cincai-cincai.

Orang tua-tua berpesan kalau hendak mencari calon isteri atau calon suami carilah yang teguh pegangan agamanya. Ini penting. Orang yang baik-baik semuanya kuat pegangan agamanya. Oleh itu, mendapat orang yang ada pegangan agama dapat menjamin kebahagiaan hidup berumah tangga. Walaupun tidak semstinya begitu, tetapi sekurang-kurangnya orang teguh pegangan agamanya lebih baik daripada orang jahil agama. Namun, hendak cari pasangan yang beriman, kita pun kena jenguk diri sendiri. Kalau diri sendiri jahil tukil, sukar sikitlah hendak berpelamin dengan orang beriman. Jadi, sebelum mengintai anak Tok Imam Masjid, muhasabah diri dahulu agar jurangnya antara kita dengan dia tidak jauh sangat.

Kalau kita jenis gemar menghafal lirik lagu Mawi, manakala dia jenis menghafal al-Kitab, lupakanlah hasrat di hati kerana akan susah di kemudian hari. Atau kita jenis penunggu panggung wayang, sedangkan dia jenis penunggu masjid atau surau, berfikirlah dua kali.

Orang kuat pegangan agama juga ada banyak jenis dan fesyennya. Kita mesti tahu jenis mana dan fesyen mana yang kita suka. Jenis yang mengikut Al-Arqam, Ayah Pin atau yang bagaimana semuanya mesti ditetapkan dahulu. Kalau pakai tudung, tudung yang bagaimana. Tudung jenis labuh atau jenis singkat, atau jenis yang tutup lingkup hanya tertinggal dua biji mata sahaja. Ini penting agar kita tidak bertengkar pasal tudung sesudah berkahwin kelak.

Walau apapun, pasangan yang kedua-duanya mempunyai keteguhan agama lebih terjamin keberkatan dan kebahagiaannya daripada pasangan yang jahil kedua-duanya. Atau sekurang-kurangnya si suami mesti tahu ajaran agama kerana dialah bakal menjadi pemimpin dan guru kepada keluarga.

Keteguhan agama semata-mata tidak cukup kerana keturunan juga menjadi penentu kehidupan seseorang. Orang dahulu teramat menitik-beratkan keturunan apabila mencari jodoh kepada anak-anak. Keturunan baik-baik biasanya akan mencari jodoh di kalangan keturunan baik-baik juga. Misalnya, bangsawan akan menjodohkan anak mereka dengan bangsawan juga. Tetapi itu cerita dahulu, cerita zaman orang berjalan kaki atau naik kereta lembu. Cerita sekarang, zaman orang kembara ke angkasa lepas sudah berbeza. Soal keturunan kurang dijadikan alasan menghalang jodoh anak-anak. Namun, dalam sesetengah hal keturuna masih penting terutama bagi keluarga yang tidak mahu anak cucunya berdarah kacukan antara kaum atau bangsa.

Kesempurnaan sifat jangan dipandang rendah, jangan diambil mudah. Bukan menghina orang yang tidak sempurna akal atau anggota badan, tetapi jodoh yang sempurna akal dan anggota badan dapat mengelakkan kesusahan kemudian hari. Orang yang ada masalah akal dan anggota tubuh, terutamanya si suami pasti menyukarkan kehidupan. Walau bagaimanapun, cacat anggota badan masih dapat diterima, tetapi cacat akal, gila atau sewel mintalah dijauhkan. Sebaik mana keturunannya, kalau gila, tetap juga gila. Sukar dibayangkan bagaimana mengecapi kebahagiaan apabila hidup dengan suami atau isteri yang kakinya dirantai dengan tiang.

Kesihatan jangan ditolak ke belakang. Mungkin masa tengah dilamun cinta, ada pasangan yang berkata,"demi cinta kami sanggup mati bersama termasuk mati kerana menghidap Aids." Cakap memang senang tetapi realiti kehidupan berkeluarga tidak semudah itu. Betapa membaranya cinta, kalau sekadar cinta yang diselaputi nafsu, selepas kahwin kuranglah baranya. Selepas bara telah hilang, jangan kata mati bersama, susah bersama pun tidak sudi. Oleh itu, tidak usah mengabaikan bab penyakit. Sekarang ini banyak penyakit berbahaya menyerang manusia, misalnya Aids, barah, sakit jantung, darah tinggi, kencing manis, sawan babi dan sebagainya. Berkahwin dengan pasangan yang menghidap penyakit bakal mengundang sengsara, bukan kepada kita berdua tetapi kepada seluruh sanak saudara. Kalau mendapat anak, anak ikut menanggung sengsaranya.

Malah penyakit panau yang membunga di seluruh belakang juga tidak indah dipandang. Kurap di celah jari juga menggelikan mata. Pendek kata, berhati-hatilah memilih pasangan agar niat di hati ingin memeluk suami atau isteri tersayang tetapi rupa-rupa terpeluk HIV sekali.

Harta juga tidak boleh diterlepas daripada saringan. Rasanya tidak ramai yang suka kepada pasangan yang miskin harta. Rata-rata mahu kahwin dengan orang kaya. Kalau tidak percaya, tanyalah kepada Minah lepak di depan Suria KLCC sama ada mahu nikah dengan orang kaya atau orang miskin. Pasti jawapannya seperti yang kita jangka iaitu orang kaya. Jawapan yang rasional. Sebab itulah ramai yang bermimpin siang malam agar dapat diketemukan jodoh dengan Datuk, Tan Sri atau usahawan berjaya. Malah lelaki pun kalau diberikan pilihan rasanya ramai yang memilih isteri kaya.

Pasangan mesti sepadan sebagaimana kata bidalan bagai pinang dibelah dua. Tidak dinafikan bahawa ramai lelaki mahu isteri yang jelita. Wanita jelita banyak kelebihannya. Berkepit dengan orang jelita dapat melahirkan satu kebanggaan apatah lagi apabila ada pemuda sewel di kaki lima bersiul-siul dan bersiuup-siuup melihat pasangan kita. Kerana faktor kecantikan dan kejelitaan inilah maka Datuk, Datuk Seri, Menteri atau Setiausaha Politik terkejar-kejar artis jelita, ternama lagi seksi. Nampaknya penyakit menyukai wanita cantik ini bukan penyakit orang biasa-biasa tetapi penyakit orang kaya, bangsawan dan kaum kerabat.

Kalau semua mahu kahwin wanita jelita, wanita yang tidak jelita nak kahwin dengan siapa? Kahwin sesama wanita bukan budaya kita. Jangan lupa bahawa apabila kita memilih orang, orang juga akan memilih kita. Wanita pun kalau ikut kemahuan mahu memilih lelaki tampan dan kacak sebagai pasangan. Tidur dengan orang tampan dan kacak hangatnya tidak sama dengan orang biasa-biasa. Menyembam muka di dada Shah Rukh Khan atau Brad Pitt atau Christian Ronaldo tentu tidak sama dengan menyembam muka di dada Mamat Pasar Borong.

Oleh itu, pilihlah pasangan yang sepadan dengan kita. Tidak usah mengejar yang jelita atau yang kacak kerana silap-silap yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran.

Perkara terakhir yang tidak kurang pentingnya ialah setelah jodoh ditetapkan, lupakan segala perkara yang lepas. Jangan selapas kahwin timbul soalan "siapa dia sebelum daku" kerana soalan ini bakal menjahanamkan rumah tangga.

Walau apapun, memilih jodoh mesti ada batasannya kerana terlalu memilih akan menyebabkan kita sukar mencari pasangan. Jumlah mereka yang menjadi andartu (anak dara tua) dan antertu (anak teruna tua) telah banyak. Oleh itu, kita janganlah menambahkan lagi jumlah tersebut!




4 comments:

Desbil said...

Kalau baca tajuknya macam artikel frust jer...tup tup bila dah baca rupanya ada pengajaran untuk yang nak cari jodoh.Balik pada artikel ini, memang betul banyak perkara yang perlu di fikirkan sebelum membuat keputusan. Kalau yang dah sakit tu rasanya tak perlu lah fikir alam berumahtangga kerana ianya hanya menyusahkan orang lain....

mongkut said...

Zaman frust dah berlalu. Sekarang zaman nak tolong orang carikan jodoh.

a^T04 said...

a'a..macam frust je tajuknye tapi rupenya best...
ader pngajaran di sebalik..

bunga seripagi said...

huu..menarik..buleh x kalau saya copy paste artikel ni di blog sya? sekadar peringatan utk diri sendiri yg enjoy membaca artikel2 saudara..sekurang2nya hilang sikit rasa pedih hati yg baru mengalami perpisahan dgn insan yg sgt disygi.
p/s: tp pic tu sya x ambik..sya tgglkn ja kt sini..hehe :p