Tuesday, December 9, 2008

Perigi Cari Timba

Apabila membelek Kamus Dewan Edisi Ketiga (1997) tidak jumpa pula perabahasa "perigi cari timba", sedangkan peribahasa ini meniti bibir masyarakat sejak aku belum reti pakai seluar dan sehingga sekarang masih diperkatakan lagi. Barangkali penyusun kamus tak berani masukkan sebagai entri kerana takut apabila kamus itu diterbitkan, kebetulan isteri seorang penulis cerpen atau novel membacanya (penulis mesti membaca kamus) dan bertanya: "Ini keraja siapa ni, kerja abang?" Susah juga hendak menjawab kerana takkan perkara sekecil ini pun hendak berbohong kepada isteri.

Perkara kecil bagi lelaki tetapi perkara besar bagi perempuan. "Perigi cari timba" kasar dan tidak sopan dilafazkan di depan perempuan. Pantang perempuan mendengarnya, apatah lagi seandainya ada orang menyindirnya dengan peribahasa ini, pasti berperang besar. Kalau kena jenis yang berbibir nipis, sumpah seranahnya memecahkan telinga. Mana-mana perempuan di dunia ini tidak sukar dikaitkan dengan perigi mencari timba. Malah perempuan yang terkenal dengan sikap penggodanya sekalipun tidak dapat terima kalau digelar perigi cari timba kerana kedengarannya terlalu kurang sopan.

Yang peliknya peribahasa "enau memanjat sigai" yang mempunyai maksud yang sama dengan "perigi cari timba" ada dalam Kamus Dewan. Malah peribahasa "enau sebatang, dua sigai" yang mendukung maksud yang lebih teruk juga ada. Barangkali perkataan "perigi" itu tidak sedap didengar. Dalam Kamus Dewan, perigi diberikan maksud lubang untuk mendapatkan air, atau sumur. Perigi buta ialah perigi yang tidak mengandungi air lagi dan perigi wakaf ialah perigi untuk digunakan oleh orang ramai. Jadi, perigi ada pelbagai jenis.

Berbalik kepada "perigi cari timba", entah siapa yang menciptakan peribahasa ini. Ini peribahasa baru kerana dahulu tidak ada atau terlalu kurang "perigi cari timba" kerana yang jenuh hanya "timba cari perigi". Timba cari perigi memang banyak dan terdapat di mana-mana sahaja sama ada di sawah, di bendang, di kebun atau di dalam semak di belakang rumah. Tidak kira waktu pagi, tengah hari, petang, senja, malam, larut malam, atau subuh, timba cari perigi boleh sahaja muncul. Rumah yang ada simpan anak dara, anak gadis, anak yang tak dara dan tak gadis, mak janda, janda tunggal, atau janda tak tunggal, timba jenis cari perigi ini pasti akan muncul siang dan malam. Malahan tunang orang atau bini orang sekalipun, tidak terkecuali daripada menjadi tumpuan timba jenis tebal muka, nipis iman ini.

"Tunang orang atau bini orang, kalau kena dengan caranya mudah dijinak atau dijebak daripada anak dara orang." Aku sudah terlupa aku mendengar dari mana kata-kata ini. "Antara tunang orang dengan bini orang pula, bini orang lebih mudah!" Siapalah yang mencipta teori penuh dosa-dosa ini sehingga terperangkap di dalam ingatan aku. Apa jadahnya sehingga aku pergi mengingat benda karut begini?

"Timba cari perigi" sudah klise dan tidak ada nilai berita lagi umpama suami pukul isteri kerana yang ada nilai berita mesti isteri pukul suami. Oleh hal yang demikian rupa, maka kisah "timba cari perigi" diterbalikkan kepada "perigi cari timba" kerana nilainya tinggi. Seperti yang aku katakan tadi, zaman dahulu perigi cari timba sangat kurang, tetapi zaman sekarang tiba-tiba menjadi jenuh, lebih jenuh daripada timba cari perigi. Maklumlah, nisbah antara perigi dan timba tidak seimbang. Semakin hari timba semakin berkurang - mati perang, korban jalan raya dan mangsa Aids setiap tahun bukan sedikit. Kerana takut air melimpah perigi, maka terpaksa mencari timba untuk mencedok air keluar. Asyik menunggu sahaja entah bila akan didatangi timba. Daripada membiarkan timba idaman yang diperbuat daripada upih nibung tenggelam ke dalam perigi rumah sebelah, lebih baik pergi mencarinya terlebih dahulu.

Perigi cari timba ada pelbagai jenis. Ada perigi tua mencari timba muda. Ada perigi muda mencari timba tua. Ada perigi yang mencari timba sebaya dengannya. Malah perigi cari perigi pun ada. Walaupun kedengarannya pelik, "perigi cari perigi" tetapi perubahan zaman memungkinkan apa sahaja boleh terjadi. Begitulah juga dengan "timba cari timba" yang boleh dilihat di mana-mana, terutama di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur. Semuanya terpulang kepada citra dan selera masing-masing.

Perigi tua cari timba muda umpama kambing tua mendapat pucuk muda. Pucuk muda memanglah sedap. Mana-mana binatang, rusa, kambing walhal lembu minat sekali dengan pucuk muda kerana rasanya lain daripada daun tua. Orang pun suka dengan pucuk muda untuk dijadikan ulam. Pucuk muda kalau kena dengan lawannya - sambal belacan, cencaluk, budu, tempoyak dan sebagainya mengikut kesukaan masing-masing boleh menambah selera sehingga dua kali tambah nasi.

Kalau anda pernah ke Singapura, kalau anda jenis suka menjaga tepi kain orang seperti aku, anda akan melihat "perigi tua" yang kaya dan ada kelas mengepit "timba muda" yang dikebas dari IPTA atau IPTS di Malaysia untuk dibawa pergi shopping, makan dan tidur. Singapura selamat kerana tidak ada "penjaga moral" masyarakat seperti Malaysia. Kalau hendak dikatakan dengan lebih sesuai, peribahasa "enau sebatang, dua sigai" lebih tepat kerana "perigi tua" itu sememangnya sudah ada "timba tua" di rumah. Tetapi alang-alang menceluk perkasam biar sampai ke pangkal lengan, (tapi jangan sampai mencecah bulu ketiak), alang-alang mencari timba, biarlah yang muda perkasa barulah puas hati.

Perigi tua mencari timba tua bukan tidak ada tetapi jarang. Walaupun mencari timba dipandang tidak elok, tetapi kalau sebaya tidak menjolok mata sangat. Begitu juga dengan perigi muda yang mencari timba muda telah dianggap perkara biasa pada zaman IT ini. Maklumlah dalam kebanyakan hal manusia terpaksa mendapatkan sesuatu dengan berebut. Siapa cepat dia dapat. Sebab itulah sering kali kita kedengaran ada perigi bergaduh kerana berebut timba yang satu itu. Malah yang lebih dahsyat dibawa sehingga ke mahkamah. Aduhai, masalah perigi berebut timba dan timba berebut pergi tidak pernah habis-habis. Sedihnya, ada perigi yang terpinggir tanpa timba dan timba tersisih tanpa pergi.

Yang sangat membimbangkan, sekurang-kurangnya oleh perigi-perigi yang lain ialah perigi muda yang mencari timba tua. Semua orang maklum bahawa kebanyakan timba tua sudah berpunya perigi sendiri. Tetapi perigi muda apa peduli. Bukan timba yang dikehendakinya sangat tetapi harta yang bakal dikikisnya. Perigi jenis pisau cukur ini ada di mana-mana termasuk menara gading. Penampilannya yang bergaya dan manja serta seksi boleh menyebabkan timba tua yang kerepot kembali menjadi muda dan segar bugar. Dengan perigi di rumah, sebulan sekali tidak pernah mencedok air, tetapi dengan perigi yang baru dua tiga kali seminggu sap-sap soi. Ini bukan timba sembarangan, mungkin diperbuat daripada upih nibung tunggal di tengah rumpun.

Timba tua atau sederhana tua yang kaya dan berharta sering menjadi sasaran perigi muda lagi seksi ini. Sekali terperangkap sukar untuk melepaskan diri. Timba tua mendapat perigi muda sama penyakitnya dengan perigi tua memperolehi timba muda iaitu penyakit ketagih pucuk muda. Perihal pucuk muda ini menjadi barah dalam masyarakat manusia sejak sekina lama. Kerana pucuk muda, berbaldi-baldi air mata menitis, beratus-ratus talak dilafaz dan berduyun-duyun bergelar duda dan janda. Semata-mata pucuk muda, mahligai cinta yang dibina puluhan tahun roboh dalam sekelip mata.

Pucuk muda jenis "sugar daddy" paling menakutkan dan menggerunkan, malah memalukan kerana apabila berjalan beriringan bagaikan datuk dengan cucunya. Al-kisah diceritakan dalam corong radio seorang anak duka nestapa kerana bapanya ada simpan "sugar daddy" yang sekelas dengan dia di universiti. Si anak ini bukan bimbang bapa dia beli rumah, kereta, barang kemas kepada pucuk mudanya, tetapi dia takut ibunya tahu. Kalau ibunya tahu, pasti lemah lutut dan longlai jantung atau barangkali terus good bye kerana ibunya menghidap penyakit darah tinggi. Kepada bapa-bapa dan datuk-datuk (terutamanya Dato', Dato' Seri, Tan Sri dan Tun) yang banyak harta dan tidak tahu hendak dibelanjakan ke mana, carilah rumah kebajikan daripada menyara pisau cukur cap Gillette yang tajam itu. Sekali dicukurnya, bukan setakat misai atau janggut, bahkan bulu ketiak, bulu lengan, betis, tengkuk walhal bulu segala bulu habis licin.

Sebelum mengakhiri cerita, ada baiknya disentuh sikit pasal "perigi cari perigi" dan "timba cari timba". Kalau perigi cari timba dianggap kurang sopan, perigi cari pergi dan timba cari timba dianggap macam mana? Tentulah dianggap luar biasa dan dipandang hina. Sekarang banyak perigi mahu jadi timba dan timba mahu jadi perigi. Malah ada yang sampai membutakan Tok Imam menikahkan perigi sama perigi. Nasib baik, bapa mentua ada pengalaman, pergi menggegau-gegau, barulah pecah rahsia. Betapa songsangnya dunia hari ini.

Dan kalau boleh tak usahlah menjadi "perigi cari timba" atau "enau memanjat sigai" kerana akan menjejaskan maruah diri. Tetapi seandainya terpaksa kerana tidak sabar menunggu, uban pun suduh tumbuh, carilah dengan bijak supaya tidak dipandang serong.

6 comments:

Pok Li said...

Betul ke tak ada peribahasa tu. Banyak perbilangan adat yang tidak ditulis tetapi masih diungkapkan. Caiyo.

orangbukit said...

Tak pernah dengar peribahasa tu.."enau memanjat sigai"..ini kena tanya Karam Singh Walia, hehe

Sigai tu apa maknanya??

mongkut said...

Orang bukit tak kenal sigai, ini yang letih ni. Biasanya orang bandar saja tak kenal benda Allah ni kerana kat bandar tak ada. Sigai ialah "tangga" yang diperbuat drp buluh untuk memanjat pokok kelapa oleh penyadat nira. Biasa sigai digunakan untuk memanjat enau, bukan untuk dipanjat oleh enau. Lebih kurang macam pagar makan padi.

orangbukit said...

Oooo...gitu ke..kat kpg saya takde org buat nira kelapa, pokok kelapa rendah2 je, kait pakai galah..

Desbil said...

Rasanya zaman sekarang ni ungkapan perigi cari timba tak pakai lagi kot...tapi "pili cari baldi"..tapi apa salahnya kalau timba yang dicari tu diperbuat dari pada emas...

mongkut said...

Desbil nak jadi blogger juga ke? Baguslah, boleh kongsi cerita dari seberang laut.