Sunday, August 31, 2008

Sambut Merdeka, Buang Bendera

Dalam hidup aku, baru dua kali aku pergi tengok perarakan sempena hari kemerdekaan negara. Kali pertama aku jadi penonton dan peserta. Ketika itu perarakan kemerdekaan diadakan di Dataran Shah Alam. Walaupun penat, tetapi meriah.

Kali kedua, pagi tadi di Dataran Merdeka. Aku pergi sama kawan selaku penonton. Seawal 7.00 pagi Dataran Merdeka sudah dipenuhi warga kota yang patriotisme. Semuanya ceria dan bersemangat. Kanak-kanak juga ramai. Jalur Gemilang dikibar tidak henti-henti.

Perarakan kali ini sederhana tetapi meriah. Aku begitu kagum dengan perarakan kumpulan kanak-kanak pra-sekolah yang penuh bersemangat. Kerana pernah jadi peserta perarakan, aku faham betapa letih dan penat sewaktu membuat persediaan. Namun, segalanya berbaloi kerana mereka lakukannya atas nama cintakan negara.
Kemeriahan perarakan kemerdekaan seringkali berakhir dengan kepedihan. Selepas orang ramai pulang, Dataran Merdeka kosong. Pemandangan yang dapat kita lihat ialah satu kepedihan: Jalur Gemilang yang dikibarkan sebelum ini dibuang bertaburan di atas permukaan jalan. Satu sikap yang tidak seharusnya berlaku kerana kita tahu Jalur Gemilang adalah lambang negara. Sampai bila keadaan ini akan berterusan?

No comments: