Sunday, April 4, 2010

Kunci Pintu Hati

Orang kata pintu hati kita umpama pintu rumah. Pintu rumah ada kunci di sebelah dalam dan sebelah luar. Kunci kedua-dua belah hanya kita yang boleh buka kerana anak kuncinya di tangan kita. Kalau kita tak buka, orang luar tak boleh masuk.

Pintu hati pun sama, kalau kita tak buka orang luar tak boleh masuk. Oleh itu, orang luar jangan menyibuk kerana jikalau orang dalam tak buka, jangan harap dapat masuk. Kunci ada pada orang dalam. Orang luar hanya mampu menunggu sehingga pintu dibuka barulah dapat masuk.

Untuk masuk, orang luar mesti berkenalan dengan orang dalam dahulu. Main datang keruk pintu sahaja siapa berani buka. Ingat tidak bahayakah buka pintu kepada orang yang tidak dikenali. Sekali masuk, nanti tidak keluar macam mana?

Oleh itu, berkenalan dulu. Kalau bernasib baik akan dijemput datang ke rumah. Apabila sampai bagilah salam dan perkenalkan diri. Seandainya niat kedatangan baik, nescaya pintu akan dibuka. Selepas pintu dibuka, masuklah dengan sopan, duduk di tempat yang sesuai dan sentuh barang yang dibenarkan sahaja. jangan sentuh barang-barang yang dilarang. Tetamu mesti patuh kepada peraturan tuan rumah. Jangan jadi seperti pepatah yang menyebut beri betis mahu paha, beri paha mahu dada. Ini tidak boleh. Sentuh benda yang boleh disentuh. Benda berharga yang mudah pecah jangan cuba sentuh sama sekali walaupun dengan hujung jari. Tak boleh. tuan rumah tak suka. Kalau tak tertahan hendak sentuh juga, minta izin dengan baik. Kalau dia enggan, jangan paksa. Masuk rumah orang tidak boleh main paksa-paksa. Jaga biadab.

Namun, lazimnya tuan rumah tidak kejam. Semahal mana harga barang rumah dia, sekadar sentuh dia izinkan. Sentuh sahaja, tak usah minta bawa balik. Ada orang pergi rumah orang terliur tengok barang orang. Bukan terliur biasa, tetapi sampai meleleh air liur bagai orang mengidam. Manusia memang pelik, suka sangat dengan barang orang lain.

Buka kunci rumah kepada orang luar masuk tidak boleh sewenangnya. Orang yang baru kita kenal bukan boleh dipercayai sangat. Hati orang bukan boleh dibaca. Bagaimana kalau dia jenis manusia yang pandai berpura-pura? Dia sengaja berbaik dengan kita semata-mata hendak masuk curi barang berharga kita? Dia tahu ita tidak akan bukan pintu kepada orang asing, lantas dia sengaja berkawan dengan kita. Kita pula percaya bahawa dia orang baik. Pelawa datang ke rumah dan buka pintu bagi dia masuk penuh izin. Selepas dia curi barang berharga kita pergi, barulah menyesal. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tak berguna sesen pun.

Sekarang ini orang begitu mudah buka pintu hati kepada tetamu yang baru dikenali - membiarkan dia masuk seenaknya setiap penjuru rumah, meredah segenap sudut bilik yang ada, semua diterokainya sesuka hati - dengan kerelaan kita. Apabila dia pergi, barulah tersedar bahawa dia telah meninggalkan luka di hati kita. Barang-barang berharga yang kita sayangi dibawa pergi bersama.

Hati kita, kuncinya ada di dalam. Kunci ini tidak ada penduanya. Jikalau kita tidak membuka kuncinya, tiada siapa boleh masuk, tiada siapa mampu menceroboh. Kunci pintu hati tidak boleh dibuka dari luar. Sekiranya hati kita dimasuki dan dilukai, marahilah diri sendiri kerana kita yang membukakan kuncinya!

7 comments:

Nadzirah Ghazali said...

sangat suka! =)

ikan emas said...

bagus sgt..
moga hatiku tak terkunci ..

Prasert E.C. said...

tak kunci hati, nanti dimasuki pencuri ...

Anonymous said...

zaman sekarang ni klu kunci pun pencuri masuk. Mcm mana tu?

Anonymous said...

kena pasang grill le

SIS said...

zaman skrg org dah pandai buat kunci pendua..tak buka dari dalam org bleh masuk dr luar..siap master key lagi...mcmana ehk..

Faten said...

:)