Sunday, December 13, 2009

Mencorak Anak Tidak Seperti Mencorak Kain Putih

Petang itu ketika berputar-putar di kompleks beli-belah di sekitar Bukit Bintang, aku terserempak dengan sahabat lama - CK Lim. dia kelihatan masih muda walaupun usianya hampir pencen. Kami memilih kafeteria di tepi jalan untuk bersembang.

Dia membuka cerita hebat. Pada suatu pagi ketika bangun dari tidur, katanya, dia melihat wajah isterinya murung mencuka. Mungkin isterinya marah kerana semalam dia balik lewat dan dalam keadaan mabuk kerana pergi minum sempena ulang tahun perkahwinan kawan sepejabat. Aku dapat meneka apa yang akan terjadi. Lantas aku tertawa. Dia meneruskan cerita.

"Tengok apa di tepi pintu tu!" Isteri dia berkata sambil menuding ke arah pintu.

Sepasang sepatu wanita. Dia amat terkejut. Adakah semalam, dalam keadaan mabuk, dia membawa balik perempuan, fikirnya. Dia mula ketakutan kerana isterinya telah beberapa kali memberi amaran seandainya dia "nakal" lagi, dia tidak akan dimaafkan, melainkan putus. Dia terdiam. Dadanya berdebar-debar.

"Putus hubungan?" tanya aku.

"Dia nak potong si anu aku!"

"Oh, dia ugut begitu!"

"Dia tak ugut. Aku kenal isteri aku!"

Dia terdiam, mulut seperti terkancing.

"Perangainya seperti bapanya!" kata isterinya.

"siapa?"

"Siapa lagi kalau bukan anak lelaki kita!"

"Ah!"

"Semalam dia bawa balik gadis sebaya dengan dia!"

Dia berasa lega kerana sepatu di tepi pintu itu milik teman wanita anak lelakinya. Patutlah isterinya sangat marah. Belajar malas, tetapi pandai bawa anak gadis orang balik tidur di rumah. Namun, kelegaannya cuma sekejap. Anak lelakinya baru berusia 17 tahun dan masih bersekolah. Teman wanitanya tentu sebaya atau lebih muda daripada dia. Kedua-duanya masih belum cukup usia untuk berpacaran.

Dia menceritakan bahawa isterinya membebel memanjang. Bermacam-macam perkara dibangkitkan yang kesemuanya dikatakan berpunca daripada sikap "nakal" dia yang diwariskan kepada anak lelaki mereka.

"Nasib baik awak tak nakal, kalau tidak, anak gadis kita juga akan pergi tidur di rumah lelaki!" Dia mencelah kerana tidak tahan dengan leteran isterinya.

"Awak jangan sindir saya!" balas isterinya. "Saya ikut awak balik masa kita bercinta dulu kerana termakan pujukan awak!"

"Oh, awak tuduh saya yang merosakkan awak?"

"Awak sedang merosakkan anak-anak kita!"

Dia terdiam kerana tidak mahu mengungkitkan kisah silam kerana takut didengar oleh anak-anaknya yang masih tidur.

Dia bercerita panjang betapa beraninya anak-anak sekarang melakukan perkara tidak bermoral. Dengan ibu bapa pun mereka tidak segan.

Bagaimana mereka hendak segan kerana sesetengah ibu bapa menjadi teladan kepada anak-anak dalam soal tidak bermoral ini. Sukar hendak mengawal moral anak-anak sekiranya ibu bapa sendiri hidup tanpa moral. Bapa kencing berdiri, anak kencing berlari. Kalau mahu anak-anak menjadi baik, ibu bapa mesti menunjukkan teladan yang baik.

Orang kata anak umpama kain putih. Tetapi mencorak anak tidak semudah mencorak kain putih. Kain putih "benda mati" yang boleh kita corak mengikut kehendak hati kita. Tetapi anak "benda hidup" yang sering kali menolak corakan kita.

Kepada pasangan yang belum kahwin, mereka harus menjaga moral agar selepas kahwin kelak mereka tidak dikurniakan cahaya mata yang tidak bermoral kerana "mewarisi" dosa-dosa lampau mereka.

Kami berpisah setelah hari lewat petang.










6 comments:

Kakcik Seroja said...

Memang sukar hendak mencorak anak mengikut selera kita... :(

wanita mutalib said...

setuju...

ibu bapa sememang nya contoh kepada anak2..

salah langkah ibu bapa..

salah langkah anak2 nanti..

akuduniaku said...

balasan tuhan! hurm

sahromnasrudin said...

bapa borek anak rintik..tue yg bahaya tue..kdg2, anak bukan shj rintik tapi rintik2 tue

Pok Li said...

ya roda itu berputar...

sot said...

Anak itu amanah Allah. Kita pemegang amanah Allah. Jangan pecah amanah, berdosa.