Sunday, June 14, 2009

Hati Berjerebu

Sekarang musim jerebu. Seluruh Kuala Lumpur diselubungi jerebu walaupun belum sampai ke tahap berbahaya, kita harus berwaspada. Bermain di tempat terbuka bukan pilihan yang baik. Bersenam dalam jerebu harus dielakkan. Kesihatan tidak seharusnya dijadikan pertukaran dengan sebarang aktiviti.

Kelang dan Cheras antara kawasan yang paling teruk dilanda jerebu. Putrajaya juga ada jerebu tetapi tidak seteruk Kuala Lumpur. Barangkali kerana Putrajaya kurang asap kenderaan dan debu di jalanan berbanding dengan Kuala Lumpur. Jerebu bukan sekadar asap yang dibawa angin dari pembakaran ladang di Sumatera, kesan asap kenderaan dan asap daripada pembakaran terbuka di negara kita juga boleh menyebabkan jerebu. Jerebu merupakan fenomena bermusim dan dijangka akan berakhir selewat-lewatnya pada bulan Ogos. Monsun Barat Daya akan bermula pada September. Wah, lama lagi warga kota terpaksa meredah jerebu!

Bagaimana dengan jerebu hati? Hati manusia adakalanya berjerebu. Jerebu hati berpunca daripada konflik. Konflik manusia berpunca daripada pelbagai sebab, tetapi dua sebab utama ialah diri sendiri (intrapersonal) dan individu lain (interpersonal). Intrapersonal juga merujuk kepada konflik dalaman sendiri dan intrapersonal konflik dengan individu lain.

Orang yang menghadapi konflik ibarat orang yang hatinya berjerebu - kelam balam sepanjang hari. Duduk termenung, berdiri memuncung. Muka masam dua puluh empat jam. Tegur tidak menjawab, melainkan menjeling tajam atau sekadar mengangguk. Selera dan minat berubah.

Konflik boleh berlaku pada setiap masa dan keadaan. Orang yang gagal mengejar mimpi, menggapai matlamat, merealisasikan cita-cita dan sebagainya kemungkinan besar akan dilanda konflik dalaman. Orang yang ketinggalan bas atau LRT juga kadang-kadang boleh mengundang konflik. Seorang gadis yang merelakan kekasihnya mencium pipinya, kemudian dia berasa menyesal akan menyebabkan dia berkonflik. Kesilapan diri sendiri sering menjadi punca konflik, malahan penyesalan yang tidak berkesudahan. Manusia yang suka berbuat dahulu barulah berfikir selalu berkonflik dan menyesal akan perbuatannya. Untuk mengelakkan konflik intrapersonal, kita sepatutnya berfikir dahulu sebelum membuat.

Konflik ini tidak mengira usia. Kanak-kanak apabila gagal melakukan sesuatu sewaktu bermain akan menangis tiba-tiba. Itulah tanda dia sedang berkonflik. Remaja, dewasa dan tua ada konflik masing-masing. Boleh dikatakan konflik sukar dipisahkan daripada kehidupan manusia. Konflik dalaman sekiranya tidak dikawal bakal merebak menjadi konflik dengan orang lain.

Sewaktu hati kita berkonflik, misalnya kerana kasut baru digigit tikus, kita mungkin akan menjadi marah secara tiba-tiba apabila ada kawan cuba menyindir kita. Padahal dalam keadaan biasa kita tidak pernah ambil endah dengan sindiran begitu. Malah ramai manusia yang berkonflik dengan manusia lain kerana berpunca daripada kecamukan hatinya yang dilanda konflik dalaman. Oleh itu, konflik dalaman harus dikawal agar tidak membenihkan konflik lain yang lebih hebat.

Konflik boleh berlaku dalam persahabatan, percintaan, kekeluargaan, pekerjaan, perhubungan dengan majikan, pekerja, binatang dan alam semulajadi. Pendek kata manusia ada potensi untuk berkonflik dengan semua benda yang ada hubungan dengannya. Dengan seketul batu pun adakala manusia boleh berkonflik. Apakah perasaan kita apabila kaki kita tertendang seketul batu sehingga jari berdarah? Kita marah. Kemarahan itu adalah unsur konflik, sama ada marah kepada batu atau kepada kaki sendiri yang buta adalah hal lain. Persoalannya manusia ada respons kepada semua benda di sekelilingnya. Respons yang berbentuk negatif adalah menjurus kepada konflik.

Kadang-kadang perkara yang remeh temeh boleh menyebabkan menjadi hal besar. Misalnya, pasangan kekasih yang berbeza pendapat tentang burger juga boleh menimbulkan konflik. Si lelaki berkata burger A lebih sedap, manakala si gadis berpendapat burger B lebih enak. Seandainya masing-masing berkeras, konflik mungkin menjelma.

Konflik ada tahap-tahapnya. Kita mesti peka dan bijak mengesan konflik yang melibatkan persahabatan atau percintaan. Konflik tahap pertama melibatkan urusan harian dan tidak begitu serius. Namun sekiranya tidak dicegah akan merebak ke tahap kedua. Seandainya kita ternampak kekasih kita duduk memuncung dengan menarik muka masam, lebih masam daripada limau nipis, kita harus berusaha mengatasinya sebelum dia tiba-tiba menjerit, memekik dan meraung sekuat hati. Dan seandainya kita jenis gemar memasang dua atau tiga sekaligus, cepat-cepatlah meleraikan kusut hatinya. Apabila dia terfikir bahawa dia sedang dipermainkan, atau sedang dianiayai, dia bukan setakat menjerit-jerit lagi, tetapi terus mencapai kasut tumit tingginya lalu mengejar kita. Kasut tumit tinggi boleh tahan lagi, tetapi kalau lesung batu nahas kita. Kalau keadaan ini terjadi, sahihlah kekasih kita sedang dalam konflik tahap ketiga yang boleh mencederakan orang lain. Konflik tahap ketiga rumit sedikit tetapi tidak mustahil dapat diselesaikan dengan baik sekiranya diusahakan dengan cara yang betul.

Orang zaman dahulu, maksud aku sekitar tahun 1900 sehingga zaman Perang Dunia Kedua - generasi nenek aku - menganggap konflik sesuatu yang teramat buruk dan harus dielakkan. Jadi, bagi mereka konflik adalah ciptaan manusia dan harus dielakkan kerana akibatnya begitu buruk. Tetapi, pandangan terhadap konflik berubah selepas zaman Perang Dunia Kedua. Generasi yang hidup pada tahun 1940-1970 menganggap konflik adalah kejadian semulajadi dan sukar dielakkan. Konflik membawa kesan negatif dan positif. Maksudnya, konflik bisa memberikan kebaikan dan keburukan terpulang kepada cara kita menghadapinya. Kekasih yang merajuk, seandainya kita pandai memujuk mungkin dia akan membelanja kita makan kuih apam. Sebaliknya, kalau kita tersilap memujuk, lima jari yang bakal menghinggapi pipi kita. Selepas tahun 1970 sehingga kini, iaitu generasi kita - manusia mengubah dimensi terhadap konflik. Manusia kini menganggap konflik sesuatu yang diperlukan. Dalam hubungan sesama manusia, konflik adalah ramuan yang menambahkan selera kehidupan. Konflik harus diciptakan, tetapi dalam bentuk yang ringan dan ala kadar. Kalau konflik menjadi besar, terbakar hangus perhubungan manusia.

Konflik umpama jerebu. Selepas jerebu langit akan terang. Selepas konflik, hati akan lapang. Kalau anda pernah bercinta - mustahil ada manusia tidak pernah bercinta - anda akan berasa bahagia, tenang dan tenteram selepas pergaduhan ditamatkan. Malah konflik dapat menambahkan perasaan kasih sayang. Misalnya, lima hari tidak berjumpa kerana bertengkar, anda tentu rindu. Selepas berbaik semula dan berjumpa seperti biasa apa yang akan anda lakukan terhadap kekasih anda? Bagaimana pula dengan suami isteri yang berminggu-minggu tidur berpusing belakang, apabila berbaik balik, apa yang akan berlaku? Rasanya, ramai yang mampu meneka dengan tepat. Selain itu, konflik menyedarkan kita betapa pentingnya ketenangan dan kedamaian dalam perhubungan manusia.

Kalau anda ingin menambahkan ramuan dalam percintaan anda, segeralah cipta konflik dengan pergi dating dengan orang lain, pasti anda akan dapat kesan yang memuaskan!

Yahooo, jumpa lagi!!!!

1 comment:

SIS said...

salam..tapi kalau silap haribulan konflik leh sebabkan terputusnya ikatan yang telah diikat...lagi haru...