Wednesday, September 24, 2008

Minda Robot

Kebanyakan orang berfikir mengikut apa yang telah diprogramkan di dalam otak mereka. Apabila mereka melihat sesuatu, fikiran mereka pantas membuat tanggapan pertama tanpa meneliti 'kebenaran' perkara itu.

kalau anda tidak percaya, cuba anda mendukung seorang bayi perempuan yang berusia 3-4 bulan dan selimuti bayi tersebut dengan baik. Apabila berjumpa dengan seseorang, beritahu dia bahawa adik anda itu bernama 'Amran'. Orang itu dengan pantas akan berkata: "Oh, sihat, segar dan kuatnya budak ini. Pasti bapanya juga kuat!"

Kemudian apabila berjumpa dengan orang lain, anda katakan kepadanya adik anda bernama 'Nordiana'. Orang itu akan berkata begini: "Hai, comel dan manis anak ini. Ibunya tentu cantik!"

Ini kerana kebanyakan orang membuat tanggapan pertama mereka berdasarkan 'kebiasaan' bukan 'kebenaran'. Amran - lelaki, maka mereka menilainya mengikut sifat kelelakian. Manakala Nordiana - wanita, maka mereka menilainya mengikut sifat kewanitaan.

Minda begini dinamakan minda robot. Sekiranya anda tidak mahu jadi minda robot, maka menilailah sesuatu yang anda lihat mengikut kebenaran bukan kebiasaan.

1 comment:

Anonymous said...

blog kau sudah aku link kan di blog aku. boleh check di blogroll list aku