Saturday, December 13, 2008

Buruk Padah Membohongi Kanak-Kanak

Sewaktu kanak-kanak dahulu kita sering sahaja ditipu dan dibohongi orang-orang tua. Ibu bapa kitalah paling banyak membohongi kita. Tetapi kita terus sahaja percaya tanpa mempertikaikan pembohongan tersebut. Maklumlah fikiran kanak-kanak tidak setajam fikiran orang-orang tua. Lagipun sejak mencelik mata kita diajarkan supaya mempercayai kata-kata orang yang lebih tua. Jadi, zaman kanak-kanak merupakan zaman yang dikelilingi penipuan dan pembohongan.

Sekiranya orang-orang tua takut budak-budak bermandi sungai, terutama sungai yang luas dan deras alirannya, mereka akan menipu bahawa sungai itu ada buaya. Kerana takut dibaham buaya, maka selamatlah budak-budak daripada mati lemas. Kadang-kadang kalau buaya tidak berkesan, mereka akan menukar pula dengan hantu air. Kononnya, hantu air adalah perempuan, oleh itu dia suka sangat dengan budak-budak lelaki yang mandi bogel. Dulu kita memang suka mandi bogel kerana kalau mandi pakai seluar nanti balik rumah emak tahu tentu kena piat. Hantu paling popular dijadikan topik membohongi kanak-kanak. aneka jenis hantu digunakan untuk menakutkan kanak-kanak.

Untuk mengelakkan budak-budak panjat pokok pisang kerana takut patah, orang-orang tua mencipta cerita bahawa sesiapa panjat pokok pisang akan menjadi tempang. Kerana takut tempang, maka tiada siapa berani panjat pokok pisang.

Bagi kanak-kanak yang suka menangis, menakut-nakutkan dengan "orang gila" amatlah mujarab. Sebut sahaja "Dollah Gila" atau "Jusoh Gila" pasti tangisan akan berhenti. Entah mengapa kanak-kanak, termasuk aku takut kepada orang gila walaupun tidak pernah diapa-apakan oleh orang gila. Malah kebanyakan kanak-kanak akan terus diam apabila disebut "orang gila".

Apabila usia meningkat seputuh atau sebelas tahun, menipu dengan "orang gila" tidak akan berkesan lagi kerana kanak-kanak seusia ini sudah dapat membezakan orang normal daripada orang gila. Orang-orang tua memang kreatif dalam bab menjaga keselamatan kanak-kanak. Mereka cari cerita lain pula. Ketika aku darjah lima, cerita paling sohor, lebih sohor daripada Titanic atau Superman ialah cerita "potong kepala budak". Al-kisahnya penipuan yang ngeri dan gerun ini bermula apabila budak-budak yang sedang membesar gemar merayau jauh dari kampung sendiri.

Dengan basikal buruk, kanak-kanak terutama lelaki akan berkayuh sehari tumas ke kampung-kampung lain yang adakalanya melintasi sempadan daerah. Ibu bapa bimbang. Maka diciptakan cerita kononnya setiap kali ada pembinaan jalan kereta api, kepala budak diperlukan untuk memuja semangat kereta api. Pihak yang berkenaan akan hantar orang-orangnya mencari kanak-kanak dengan kereta khas. Kanak-kanak akan ditangkap dan disumbat ke dalam kereta untuk dibawa ke tempat pemujaan. Pembohongan ini barangkali berakar umbi daripada perihal "landasan kereta api maut di Sungai Kwei, Thailand" yang meragut ramai nyawa rakyat Malaysia.

Kerana percaya akan cereka "potong kepala budak", maka setiap kali terlihat kereta yang pelik, kita akan cepat-cepat lari ke dalam sawah. Pernah sekali sewaktu aku bersama kakak jalan pulang dari sekolah, sebuah kereta berhenti di depan kami. Kami berlari ke dalam sawah yang airnya paras betis. Jauh kami lari kerana ketakutan. Apabila berpaling ke belakang, aku terlihat seorang perempuan sedang memanggil kami sambil melambai-lambai. Ingat "pemancung kepala Keretapi Tanah Melayu, rupa-rupanya Mak Cik kami yang dalam perjalanan balik dari Siam. Tetapi segalanya sudah terlambat kerana aku dan kakak sudah jadi seperti anak kerbau berkubang.

Seribu satu cerita digunakan untuk menipu budak-budak, bukan apa, demi kebaikan budak-budak juga. Budak-budak kalau tidak ditipu tidak akan mendengar cakap. Malah hendak menyuapkan nasi pun mesti ditipu. Kalau tidak mahu makan, nasi akan disuapkan kepada kucing atau anjing.

Itu kisah budak-budak zaman dahulu. Kanak-kanak zaman sekarang sudah cerdik dan sukar ditipu atau dibohongi. Malah pakar psikologi melarang ibu bapa berbohong kepada anak-anak kerana akan meninggalkan kesan yang negatif kepada emosi. Misalnya, kanak-kanak yang selalu dibohongi dengan hantu, apabila besar akan menjadi penakut hantu. Malah kemungkinan kanak-kanak tersebut akan menjadi pembohong.

Oleh itu, jangan menipu kanak-kanak. Di bawah ini aku petik kisah menipu kanak-kanak yang membawa padah yang aku baca dalam internet untuk dijadikan iktibar.

Kisahnya bermula dengan seorang lelaki sedang berbaring sambil berbogel untuk berjemur mentari di tepi pantai peranginan. Maklumlah Mat Salleh, pantang melihat cahaya matahari pasti akan berjemur. Kebetulan seorang kanak-kanak perempuan lalu di situ. Lelaki tersebut cepat-cepat menutup si anunya dengan kertas surat khabar. Budak itu bertanya, "apa yang ditutup?" Lelaki itu menjawab, "burung!" Budak itu pun beredar pergi.

Kerana kenyamanan hembusan dan kehangatan pancaran suria, lelaki itu terlelap. Apabila tersedar, dia dapati dia berada di hospital. Seluruh badannya terasa sakit. Dia cedera dan begitu sukar menggerakkan badannya. Polis datang menyiasat dan bertanya orang terakhir yang dijumpai lelaki malang tersebut. Lelaki itu berkata dia berjumpa dengan seorang budak perempuan sekian-sekian.

Polis datang ke pantai dan kebetulan berjumpa dengan budak perempuan sedang bermain pasir. Polis bertanya, sama ada budak itu mencederakan seorang lelaki yang tidur di pantai. Budak itu dengan selamba berkata bahawa dia tidak mencederakan lelaki yang baik hati itu. Dia hanya bermain dengan burung lelaki itu, tetapi burung tersebut meludah tangannya. Kerana marah dia mematahkan leher burung, memecahkan telurnya dan kemudian membakar sarangnya. Polis tercengang seketika kerana tidak tahu apa akan dilakukan seterusnya!

Itulah yang aku katakan, jangan berbohong kepada budak, buruk akibatnya!

1 comment:

Anonymous said...

Burung yang jahat mahu dipotongnya saja.