Saturday, November 8, 2008

Citarasa Berbeza

"Apakah yang engkau akan lakukan sekiranya tiba-tiba ada seorang wanita jelita berdiri di depan engkau sambil berbogel?"

Seorang kawan bertanya kepada aku suatu hari sewaktu kami minum di kafe di sekitar Bintang Walk. Aku tercengang sekejap kerana soalan tersebut membuatkan fikiran aku mati seketika. Soalan gila begitu sememangnya membuatkan semua lelaki tercengang.
Aku membalas pertanyaan begini: "Bagaimana dengan kamu seandainya ada lelaki kacak berbogel di depan muka kamu?"

Dia tersenyum mendengar pertanyaan aku. Aku kira jawapan kami sama walaupun gender kami sedikit berbeza. Aku lelaki seratus peratus tanpa cacat cela. Dia lelaki pada nama dan fizikal sahaja sedangkan hati dan jiwanya perempuan. Jadi, minat kami berbeza. Aku minat kepada perempuan manakala dia minat kepada lelaki. Kami berkenalan semenjak di bangku sekolah rendah lagi. Ketika itu dia belum menunjukkan tanda-tanda akan bertukar gender. Apabila masuk sekolah menengah, kelembutannya mula menjadi-jadi. Dia mula suka melambai-lambai.

Persoalannya bermula tatkala dia meningkat dewasa. Ibunya sering bertanya bila dia akan berkahwin. Ibunya seperti mendesak agar dia segera kahwin. Ramai gadis diperkenalkan kepada dia tetapi semuanya ditolak dengan pelbagai alasan. Al maklum sahajalah dia bukan seperti kebanyakan lelaki lain. Dia dalam kategori lembut, bagaimana dia hendak berkahwin. Perempuan pun tentu tak mahu berkahwin dengan lelaki 'lembut'. Simpati juga aku kepadanya. Dia sendiri tidak meminta dilahirkan begitu. Melawan arus kehendak hati bukan mudah dilakukan.

Kerana tidak tahan dengan leteran ibu, dia merantau ke Kuala Lumpur. 'Pemudi' kampung tanpa sebarang kelulusan datang ke KL bukan senang cari kerja. Lalu dia sertai kawan-kawannya menjadi tukang urut di sebuah pusat beli-belah di Jalan Loke Yew. Aku tak tahu dari mana dia belajar. Kami terserempak di Pameran Batu Permata di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur. Terkejut aku melihat pemakaian dan penampilannya mengalahkan Azwan Ali.

Berbalik ke soalan pertama. Dia menceritakan bahawa wanita-wanita yang datang mengurut sering berbogel di depannya. Maklumlah wanita-wanita itu tahu berbogel pun tak ada bahayanya. Benda yang lembut tetap lembut.

"Kenapa? Mengurut sambil telanjang ke? aku bertanya untuk mendapatkan kepastian.

"Ya. ada yang suka begitu, tapi bukan semua."
Hah, beraninya wanita KL.

"Laki juga telanjang?"

"Sama."

"Sukalah kamu!"

"Jahatnya!"

Awas para isteri sekiranya suami mengeluh-ngeluh sakit belakang dan hendak pergi mengurut. Tanya dulu di mana tempat urut itu dan jenis yang bagaimana. Silap-silap pergi berbaring tanpa sehelai benang di depan tukang urut wanita buruk akibatnya. Tukang urut jenis 'lembut' macam kawan aku tidak berbahaya sangat, tetapi tukang urut wanita, apatah lagi yang muda mana boleh percaya. Silap langkah berendam air mata si isteri dibuatnya.


6 comments:

Pok Li said...

Reflexology aje cukuplah.... :)

Anonymous said...

tak berendamkan airmata lah kalau bersuami kan pok li..hehehhehe

Anonymous said...

Lelaki sekarang mudah kena penyakit lenguh-lenguh dan sengal-sengal.

akuduniaku said...

salam

aiman mohon link blog saudara

akuduniaku said...

lper plak..

smalam pg sunway pyramid and aiman tgk urutan guna ikan..hurm...

Prasert Chaipradit said...

Mengurut menggunakan ikan? Luar biasa sekali, tetapi mungkin mujarab. Aiman boleh cerita sikit. Aku seniasa sudi tukar link dengan Aiman dan semua orang - silaturrahim melalui blog!